Reviewmarketing inzetten: zo doe je dat
Marketing is iets waar elke ondernemer wel bekend mee is. Wat marketing precies inhoudt verandert echter voortdurend, vooral waar het e-commerce betreft. Je kan hier dus je voordeel mee doen wanneer je de meest recente ontwikkelingen, zoals reviewmarketing, kan inzetten. Dat kan bijvoorbeeld met product reviews via Feedback Company.
Hoe werkt het?
Eigenlijk is het simpel. Consumenten beoordelen jouw product of dienst. Op die manier beïnvloed je het koopgedrag van potentiële nieuwe klanten. Deze vorm wordt ook wel social proof genoemd. Het houdt in dat je een digitale manier van mond-tot-mond reclame inzet. Dat kan met de hulp van Feedback Company. Het verschil is echter dat de informatie niet van een bekend persoon komt, maar van iemand die de ervaring online deelt. Grote delen van de groep consumenten kijken eerst naar reviews voor ze een bestelling plaatsen en 9 op 10 consumenten vindt een review een betrouwbare aanbeveling aan vrienden en familie.
Gebruiken als social proof
Social proof komt uit de psychologie. Het stelt dat mensen hun gedrag aanpassen wanneer veel mensen dat gedrag vertonen. Ze zullen zich dus sociaal wenselijk gaan gedragen. Als het gaat om e-commerce, dan is dit een belangrijk gegeven. De webshops die online zijn, zijn lang niet allemaal even betrouwbaar. Het is daarom voor consumenten juist heel belangrijk om te weten wie je wel kan vertrouwen en wie niet. Door reviews te tonen kan je social proof benutten om nieuwe klanten binnen te halen.
De perfecte score is niet nodig
Het fijne aan reviews verzamelen is dat je niet bang hoeft te zijn. Er mag af en toe best een slechte score tussen zitten. Dit maakt het namelijk eerlijker. Iedereen heeft weleens met een slechte tevredenheid te maken. Het zou juist verdacht zijn als je alleen maar perfect scoort bij elke klant. Juist dan gaan bezoekers denken dat je fraude pleegt en reviews hebt gekocht. Daarom is het juist het kleine aantal slechte reviews dat de score van de vele goede reviews in balans houdt.
Niet te kopen
Het is goed om te weten dat het aantal bedrijven reviews inzet. Het is dan ook goed om te weten dat positieve reviews niet werkt. Je kan dit wel proberen, maar de klant zal altijd merken dat er iets niet klopt. Dat heeft dus alleen maar slechte gevolgen op de lange termijn. Het is tegenwoordig zelfs strafbaar om een bewezen nepreview te plaatsen. Dit is misleiding. Daarom is het juist ook slim om met een erkend platform, zoals dat van Feedback Company te werken.
Kees-Jan Oosterloo is oprichter van start-zakelijk.nl en heeft gewerkt bij verschillende makelaars in de regio Amsterdam.