Begonnen met één jeanswin­kel­tje in Apeldoorn, nu verovert deze ondernemer Europa

Begonnen met één jeanswin­kel­tje in Apeldoorn, nu verovert deze ondernemer Europa

Toen hij zijn eerste kledingwinkeltje opende in Apeldoorn kreeg hij sceptische reacties: de markt zou verzadigd zijn. Veertig jaar later is Jan Peters eigenaar van een kledingimperium met een omzet van 70 miljoen euro en het einde is voor zijn Score/Chasin’ Group nog lang niet in zicht. Mede dankzij de snelle opmars in Duitsland, nota bene ingezet in coronatijd.

Z’n nieuwste jeanswinkel in Apeldoorn is net een maandje open. Peters zit met een kop koffie in de hand op een barkruk bij de kassa en kijkt tevreden rond. Niet voor niets heeft de balie van Score veel weg van een bar. ,,Heeft u misschien trek in een kopje koffie? Of in een biertje?’’ Dat is de gastvrijheid die tegenwoordig geboden moet worden, vindt Peters. De fysieke winkel moet als tegenwicht van de onlineverkoop echt iets toevoegen.

,,Het draait steeds meer om beleving’’, zegt hij in het AD. ,,Hospitality is essentieel. Mannen die bij ons naar binnen lopen moeten worden geraakt door het sfeertje. Alsof je in een bruin café komt, of bij de barbier.’’

Drie zaken in één stad niet meer van deze tijd


En dus moeten de klanten niet raar opkijken als er pontificaal een stoere Knaap-bike tussen de rekken staat. Net als quasi verdwaald tussen de kleding wat zorgvuldig geselecteerde boeken. The Godfather bijvoorbeeld, 1000 Tattoos en The New Erotic Photography. Peters grijnst. ,,Daar is al flink in gebladerd…’

Fysieke winkels zijn nog steeds een belangrijk uithangbord voor een kledingketen. Zeventig heeft hij er op dit moment, overwegend Score-winkelsen in een paar grote steden brandstores van zijn eigen merk Chasin’. Voorheen had hij zelfs 130 winkels, maar de wereld is veranderd. Drie zaken in één stad bijvoorbeeld, zoals hij in Apeldoorn een aantal jaren had, is niet meer van deze tijd. ,,De winkelstraten gaan terug naar hoe ze ooit waren. Compacter. Vanaf pakweg de jaren 90 is er omdat de vraag toen zo groot was heel veel bijgebouwd, maar dat kan bijna allemaal weer worden afgebroken of anders worden ingevuld. Er blijft toekomst voor fysieke winkels – al is het maar omdat mensen er lekker even uit willen – maar in welke mate, dat zal moeten blijken.’’

“Als je naar de winkel komt, moet je ook lol beleven van je bezoek”

Het devies: omnichannel strategie

Nu moeten fysieke shops en online het samen doen. Die ‘omnichannel strategie’ is al jarenlang het devies op zijn hoofdvestiging in Duiven, zegt Peters, met naast z’n webshop en z’n eigen winkels dertig shop-in-shops in Nederland en ruim 250 shop-in-shops in Duitsland als afzetkanaal. ,,Je kunt online bestellen, eventueel in de winkel afhalen of daar een afspraak maken met je favoriete verkoper. Maar als je naar de winkel komt, moet je ook lol beleven van je bezoek.’’

Toen hij de zaak in Apeldoorn opende – en twee weken daarvoor een winkel in Westfield The Mall of the Netherlands in Leidschendam – was vanwege corona überhaupt alleen winkelen op afspraak toegestaan en daarvoor moesten de deuren zelfs dicht blijven.

Twintig jaar geleden al eerste webshop geopend

,,De pandemie heeft ook ons veel gekost’’, zegt hij. ,,Voor het grootwinkelbedrijf was er behalve de NOW-regeling – een verkapte WW – vrijwel niets, we moesten het zelf maar oplossen. Maar we tellen onze zegeningen. Wij hadden geen voorraadissues en bleven online goed verkopen.

Het heeft zich uitbetaald dat wij daar zo vroeg bij waren. Al twintig jaar geleden openden we onze eerste webshop en op jeansgebied zitten we met Bijenkorf, About You, Zalando en Wehkamp in de top-5. Dat moet ook wel, anders word je niet gevonden. Op pagina 2 van je zoekscherm kun je lijken verbergen…’’

“In ieder land is er een partij die domineert, zoals Zalando in Duitsland. Daarop willen we inhaken”

Vliegende start, met aandacht van 80 miljoen Duitsers
Het moment waarop corona zich manifesteerde, viel voor zijn Score/Chasin’ Group internationaal gezien juist precies goed. ,,Toen Duitsland op slot ging, stapte ‘iedereen’ voor zijn aankopen naar Zalando en daarbinnen hadden wij toevallig begin april vorig jaar de opening van ons eigen platform. We hadden direct de aandacht van 80 miljoen Duitsers en kenden er een vliegende start. Zalando benoemt Chasin’ nu als een van de hardst groeiende jeansmerken in Duitsland.’’

Het zal niet bij Duitsland blijven, heeft de tegenwoordig in Amsterdam wonende Peters zich voorgenomen. ,,We zullen ook in andere landen zulke platforms uitrollen’’, zegt hij. ,,In ieder land is er een partij die domineert, zoals Zalando in Duitsland. Daarop willen we inhaken. Het is als het ware een kwestie van inpluggen. In de huidige wereld kun je internationaal veel harder uitbreiden dan voorheen. Dit soort versnellingen was voorheen ondenkbaar.’’

Bron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *