Online vindbaar zijn anno 2021
Een hot topic anno 2021: hoe zorg je er nou voor dat mogelijke klanten jouw bedrijf online goed kunnen vinden? En dut zal niet alleen in 2021 een veel besproken onderwerp zijn onder (startende) ondernemers. Maar ook in de jaren erna. Want online zichtbaarheid wordt in de toekomst steeds belangrijker.
Wat kan online zichtbaarheid betekenen voorjouw bedrijf?
Hoe kom jij aan nieuwe klanten? Zodat je een business kunt opschalen? Essentiele vragen wanneer je als ondernemer wil groeien. Maar hoe die je dat nou? Zeker wanneer je ZZP’er (zelfstandige zonder personeel) wil doorgroeien naar een bedrijf met personeel. Als ZZP’er ben je immers veel aan het werk en heb je amper zijn om op zoek te gaan naar nieuwe klanten en opdrachten.
Zorgen dat jouw business online vindbaar is, kan de sleutel zijn voor verdere groei van je bedrijf. In de praktijk betekend dit dat een website goed zichtbaar is in de zoekresultaten van Google, Een Google Mijn Bedrijfsprofiel in de top 3 van jouw regio staat of dat je op social media een trouwe fanbase hebt opgebouwd. In dit artikel vind je meer informatie over hoe je een website beter zichtbaar kunt maken in de zoekresultaten van Google. En vind je een aantal tips voor het verbeteren van je Google Mijn Bedrijf profiel.
In dit artikel vind je meer informatie over hoe je een website beter zichtbaar kunt maken in de zoekresultaten van Google. En vind je een aantal tips voor het verbeteren van je Google Mijn Bedrijf profiel.
Zo start je met zoekmachine optimalisatie
Met zoekmachine optimalisatie optimaliseer je een website dusdanig dat Google de inhoud van de website beter begrijpt. En je om die reden op een hogere plek weergeeft in de zoekresultaten. Een hogere plek in de zoekresultaten betekend iedere dag meer relevantere bezoekers, lees: potentiële klanten.
Om een start te maken met zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat je op een website duidelijk uitlegt wat je doet. Heb je bijvoorbeeld een hoveniersbedrijf in Dronten. Leg dan (bij voorkeur op de homepage) duidelijk uit wat je doet. Welke services je bied, op welke wijze je te werkt gaat en waarom klanten in Dronten het beste voor jouw bedrijf kunnen kiezen. Tevens is het belangrijk om duidelijk te vermelden dat je in Dronten gevestigd bent. Alleen een paar foto’s van een tuin is niet voldoende om aan Google duidelijk te maken wat je doet!
Verder is het van belang dat een website regelmatig aanvult met nieuwe content. Google zit niet te wachten op slaperige websites en wil dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website. Dat kan in de vorm van een blog. Informatie over lopende projecten of aanvullende informatie plaatsen.
3 tips voor het verbeteren van je Google Mijn bedrijf profiel
Wanneer je een service of dienst aanbied die voornamelijk lokaal afgenomen wordt, bijvoorbeeld een Hovenier, honden uitlaatservice of kapper, is het ook belangrijk dat je goed zichtbaar bent in de zoekresultaten met een Google mijn bedrijf profiel. Zoek maar eens via Google op kapper en je zult zien dat een groot gedeelte van de zoekresultaten gevuld is met Google mijn bedrijf profielen.
Ik ga er vanuit dat je weet wat een Google mijn bedrijf (GMB) profiel is en dat je weet hoe je die kunt aanmaken. Zo niet? Lees dan dit artikel over het aanmaken van een GMB.
Tip 1 – Ook voor een GMB geldt; hou het consequent bij en zorg dat je regelmatig nieuwe berichten post. Google richt GMB steeds meer in als een soort social media kanaal. Zorg dus dat je van alle mogelijkheden gebruik maakt.
Tip 2 – verzamel reviews. Misschien wel de belangrijkste factor waarmee je goed kunt scoren. De ranking van GMB profielen wordt voor een groot deel bepaald door de reviews. Het profiel met de beste verhouding tussen hoeveel reviews en score wordt meestal beloond met een plekje in de top 3.
Tip 3 – voor ieder GMB profiel kun je een beschrijving invullen. Deze beschrijving mag maximaal 750 tekens bevatten. Vul deze beschrijving zo volledig mogelijk en vermeld hierin de belangrijkste zoektermen. Voor het ranken van GMB profielen kijkt Google ook naar de inhoud van deze beschrijving.
SEO Marketing anno 2021
SEO is door de jaren heen steeds veelzijdiger geworden. Door sommigen ook wel bestempeld als moeilijk en complex. Feit is dat het anno 2021 steeds moeilijker is om je plekje op te eisen in zoekresultaten. De concurrentie is toegenomen, er zijn nou eenmaal steeds meer spelers op het speelveld te vinden.
Een trend is dat steeds meer bedrijven SEO uitbesteden. Dat kan een goede keuze zijn. Wanneer deze investering zich op de langere termijn terugverdiend d.m.v. klanten die zich aanmelden via je website, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
Benieuwd wat SEO marketing voor jouw business kan betekenen? Neem dan eens een kijkje op: https://seo-hulp.nl/
SEO Hulp | SEO Marketing & Training
https://www.google.com/maps?cid=1874792365087102589
Kees-Jan Oosterloo is oprichter van start-zakelijk.nl en heeft gewerkt bij verschillende makelaars in de regio Amsterdam.